Jak správně a bezpečně namontovat střešní nosiče?

Chcete se za volantem svého vozu cítit bezpečněji, rozumět lépe svému automobilu a skutečně si užít jízdu? Tak právě pro vás připravila firma HAVEX-auto prostřednictvím svého profesionálního týmu praktické odpovědi na otázky, které si řidiči nejčastěji v souvislosti se svým vozidlem pokládají. Několik týdnů měli motoristé možnost vymýšlet témata a hlasovat pro ta nejzajímavější na stránkách www.radyridicum.cz. K nejčastějším dotazům patřilo také: Jak správně a bezpečně namontovat střešní nosiče? Na odpověď jsme se zeptali Karla Ulíka, člena týmu prodeje originálních dílů a příslušenství HAVEX-auto.

V případě, že chcete na svůj vůz namontovat podélný střešní nosič, měli byste se ujistit, zda je k tomu váš automobil vhodný. To je dáno výrobcem vozidla. „V případě, že automobilu chybí výztuhy pro montáž podélných střešních nosičů (tzv. hagusů) ve střeše, lze použít jinou variantu, tou je základní střešní nosič příčný, doporučený a schválený výrobcem vozidla,“ říká Karel Ulík.

Podle jeho slov existují dva typy střešních nosičů:

1. podélné držáky, tzv. hagusy, které montuje výrobce nebo autorizovaný dealer, pokud to dovoluje výrobce;
2. základní příčné střešní nosiče s hagusy nebo bez nich, na které se montují držáky pro přepravu různých typů nákladu.

Každý střešní nosič od Škoda AUTO je specifikován a odzkoušen na více typech vyráběných vozidel a je také odzkoušen crashtesty. „Testuje se, co se stane při nárazu automobilu do pevné překážky. Kontroluje se způsob upnutí nosiče na střechu, připevnění boxu na střešní nosič, a zda obsah boxu zůstane na svém místě po nárazu. A také to, zda nedojde k destrukci upínacích prvků. Osobně jsem byl přítomen u testů na boxy různých značek pro přepravu lyží. V pěti ze sedmi případů boxy neprošly, protože lyže prorazily box a vylétly po nárazu ven,“ podotýká člen týmu prodeje originálních dílů a příslušenství HAVEX-auto.

Při výběru střešních nosičů by řidiči měli dbát jednak na doporučení prodejce, jednak na recenze kvality. „Existují střešní nosiče kvalitní a drahé, pak kvalitní za dostupnou cenu a nosiče levné. Ty sice splňují bezpečnostní náležitosti, ale přesto bych se obával je použít. Nemají provedené všechny odpovídající crashtesty, jejichž cena se totiž promítne právě do výsledné ceny střešního nosiče,“ říká Karel Ulík.

Ten doporučuje při nákupu střešního nosiče navštívit buď odbornou prodejnu, jež se zabývá prodejem střešních nosičů na všechny dostupné značky automobilů, nebo dealera podle značky vozu a s ním zkonzultovat nákup. „Na základní příčné střešní nosiče s hagusy nebo bez nich se montují držáky podle typu přepravovaného materiálu: držáky na kola, snowboardy, lyže, surfy, lodě, kanoe, vaky, pracovní materiál a podobně. Něco jako ‘univerzální’ střešní nosič neexistuje. Všechno, co nese tento přídomek, nemůže nikdy zcela splňovat podmínky bezpečnosti silničního provozu,“ upozorňuje člen týmu prodeje originálních dílů a příslušenství HAVEX-auto.


Foto zdroj: Škoda AUTO

UKÁZKA Škoda AUTO NOSIČE JÍZDNÍCH KOL

Jak ve vozech Škoda přepravit větší množství jízdních kol tak, aby to bylo bezpečné, praktické a bez velké námahy? Jednou z nejlepších variant, kterou nabízí Škoda Originální příslušenství, je držák určený k montáži na střešní nosič. Výběrem držáku kola z nabídky Škoda Originální příslušenství získáte držák, který nepoškodí Váš vůz a je pro Vás zároveň jistotou, že jeho používáním nijak neohrozíte jízdní vlastnosti vozu ani platnou záruku. Tento nosič jízdních kol splňuje zátěžové a bezpečnostní testy Škoda, včetně testu City Crash a je doporučen pro kompletní modelovou řadu Škoda. Rychloupínací držák jízdního kola zvládne uchytit většinu rámů jízdních kol o průměru 22 a 70 mm.
Součástí nosiče jsou rychle nastavitelné pásky pro upevnění všech rozměrů plášťů a kolo lze na nosiči uzamknout. Samotná montáž na příčný nosič je možná dvojím způsobem a to buď pomocí sady adaptérů pro T-drážku nebo pomocí speciálních objímek (oba druhy připevňovacího materiálu jsou součástí balení).

Upozornění: Nutnost střešního nosiče.

Tento držák je určen pro vozy:
Octavia II (rok výroby 2004 – 2013)
Roomster (rok výroby 2006 – současnost)
Fabia II (rok výroby 2006 – současnost)
Superb II (rok výroby 2008 – současnost)
Octavia III (rok výroby 2013 – současnost)
Yeti (rok výroby 2009 – současnost)
Rapid (rok výroby 2012 – současnost

UKÁZKA Škoda AUTO STŘEŠNÍHO BOXU

Aerodynamicky optimalizovaný originální box ve Škoda designu
S originálním boxem na lyže Škoda může odjet na hory celá plně vybavená rodina, přičemž pět párů lyží nebo čtyři snowboardy budou díky bezpečnostnímu centrálnímu zámku vždy v bezpečí. Zámek ovládá několik zamykacích bodů a klíč jde vytáhnout až při plném uzamčení všech z nich. Tvary boxu jsou navržené s ohledem na maximální využití vnitřního prostoru a zároveň respektují i potřeby aerodynamiky. Výsledná podoba a křivky přinášejí i při vnitřním objemu 380 litrů nízký odpor vzduchu, a tedy malou hlučnost a vibrace při jízdě. Optimalizovaný tvar se sníženým dnem se pozitivně projevuje i na jízdní stabilitě, která není narušována obtékáním vzduchu, jako k tomu dochází u vozu se střešním boxem.

Technické parametry:

Objem: 380 l
Hmotnost: 18 kg
Nosnost: 75 kg
Rozměry: 215 x 80 x 35 cm
Balení: součástí balení je sada 4 upevňovacích přípravků pro montáž do „T“ drážky
Určeno pro vozy: Všechny modely vozů Škoda

Upozornění:
pro montáž na obdélníkový profil nosiče nutno doobjednat sadu upevňovacích profilů ve tvaru „U“ pod číslem 5L0 071 752

Zdroj: e-shop Škoda AUTO

Střešní nosič je doplněk výbavy automobilu, který primárně nevyžaduje odbornou montáž. U nosičů jsou přiloženy návody na připevnění, které jsou jednoduché a srozumitelné. „Pokud se motorista rozhodne namontovat střešní nosič sám, měl by si v první řadě prostudovat návod k použití. Protože pokud budou řidiči postupovat podle návodu, neměli by udělat žádnou fatální chybu, která by měla za příčinu odletění držáku, nákladu nebo poškození automobilu,“ říká Karel Ulík a pokračuje: „Byl jsem svědkem i toho, jak za jízdy spadl z auta držák se třemi bicykly. Řidič totiž při montáži použil netypizovaný šroub, protože ten správný se mu ztratil. Nedodržel tak předepsaný technologický postup. Kdo se tohoto vyvaruje, neměl by se dostat do podobné situace.“

Jak Karel Ulík podotýká, nastudování návodu je důležité i proto, aby motoristé dodrželi postup sestavování jednotlivých komponentů a jejich umístění. „Některé základní střešní nosiče s hagusy nebo bez nich mají přesně specifikováno, která strana přijde dopředu a která na zadní část vozidla. Nesmí se to prohodit. Další montáž by byla obtížná a mohlo by dojít k poškození nebo destrukci nosiče. Důležité je, aby při montáži řidiči nepoužili hrubou sílu,“ konstatuje člen týmu prodeje originálních dílů a příslušenství HAVEX-auto.

Pokud si řidič neví s montáží střešního nosiče rady, v HAVEX-auto mu servisní technici rádi poradí a pomohou.

Zatímco u nových typů střešních nosičů již není třeba při montáži žádné nářadí, k připevnění starších typů se používaly momentové klíče. „V dnešní době je vše zjednodušeno. Nejprve motoristé pevně usadí profil střešního nosiče buď do karoserie, která je na to uzpůsobena, nebo do hagusu. Musí dbát na to, aby nosič seděl po celé ploše. Pak ho zajistí do připravených otvorů. Starší typy nosičů, které jsou například na Škoda Yeti, viz. instruktážní video výše, se ještě utahovaly šrouby. Nové typy nosičů umístěné na Škoda Superb nebo Škoda Octavia, se zajišťují přes přezkové upnutí. Postupem času by se mělo upnutí nosiče sjednotit,“ popisuje postup Karel Ulík a dál upozorňuje: „V současnosti se ale například na přepravu kol používají více držáky na závěsném zařízení. Montáž je jednodušší než u střešního nosiče a fyzicky nenáročná. Nevýhodou může být cena, protože je třeba ještě dokoupit závěsné zařízení.“

Foto zdroj: Škoda AUTO

Závady na střešních nosičích se podle Karla Ulíka v praxi vyskytují v minimálním množství. „Pokud řidiči dorazí do našeho autorizovaného servisu HAVEX-auto, pak proto, že ztratí zámek k zajištění nosiče nebo klíče a potřebují je vyměnit,“ poznamenává.

DŮLEŽITÉ:
– Náklad musí být na střešním nosiči bezpečně upevněn, jinak hrozí nebezpečí nehody!
– Náklad vždy řádně upevněte pomocí vhodných a nepoškozených popruhů nebo upínacích pásů.
– Náklad na střešním nosiči rozmístěte rovnoměrně.
– Při přepravě těžkých, popř. rozměrných předmětů na střešním nosiči se mohou se změnou polohy těžiště, popř. se zvětšenou plochou měnit i jízdní vlastnosti! Přizpůsobte proto styl i rychlost jízdy aktuálním podmínkám.
– Vyhýbejte se prudkým jízdním a brzdným manévrům.
– Rychlost a styl jízdy přizpůsobte viditelnosti, povětrnostním podmínkám, stavu vozovky a podmínkám provozu.
– V žádném případě nepřekročujte přípustné zatížení střechy, přípustné zatížení nápravy ani přípustnou celkovou hmotnost vozidla.

UPOZORNĚNÍ:
– Pokud použijete neschválený systém střešních nosičů nebo pokud nenamontujete nosiče správně, budou takto způsobené škody na vozidle vyloučeny ze záruky. Proto bezpodmínečně postupujte podle přiloženého návodu k montáži.
– U vozidel s el. posuvným nebo výklopným střešním oknem mějte na zřeteli, že vyklopené střešní okno nesmí narážet na přepravovaný náklad.
– Je nutno dávat pozor na to, aby při otevření víko zavazadlového prostoru nenaráželo na náklad na střeše vozidla.
– Výška vozidla se mění o výšku střešního nosiče a o výšku připevněného nákladu. Porovnejte výšku vozidla s výškami např. podjezdů a garážových vrat.
– Před vjezdem do mycí linky vždy demontujte střešní nosič.
– Dbejte na to, aby upevněný náklad nepoškodil střešní anténu.

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ:
– Zvýšeným aerodynamickým odporem vzrůstá potřeba pohonných hmot.

Zdroj: manuál Škoda Octavia Škoda AUTO
Foto zdroj: Škoda AUTO

Řidiči, kteří přepravují náklad na střešním nosiči, by měli dbát na bezpečnost při jízdě. „Jednak by měli dodržet rychlost předepsanou podle druhu přepravovaného materiálu, jednak si musejí dát pozor na výšku přepravovaného materiálu. Speciálně to platí, převážejí-li kola. Měli by si naplánovat trasu tak, aby nevjeli do snížených míst. Když na to totiž zapomenou nebo neodhadnou výšku nákladu, mohou způsobit dopravní nehodu, případně si zdevastovat jak přepravovaný materiál, tak auto,“ dodává Karel Ulík.

TIP NA ZÁVĚR:

Střešní nosič je doplněk výbavy automobilu, který primárně nevyžaduje odbornou montáž. U nosičů jsou přiloženy návody na připevnění, které jsou jednouché a srozumitelné. Pokud budou řidiči postupovat podle návodu, neměli by udělat žádnou fatální chybu, která by měla za příčinu například odletění držáku, nákladu nebo poškození automobilu. Při přepravě těžkých, popř. rozměrných předmětů na střešním nosiči se mohou se změnou polohy těžiště, popř. se zvětšenou plochou měnit i jízdní vlastnosti! Přizpůsobte proto styl i rychlost jízdy aktuálním podmínkám.
Vyhýbejte se prudkým jízdním a brzdným manévrům. U vozidel s el. posuvným nebo výklopným střešním oknem mějte na zřeteli, že vyklopené střešní okno nesmí narážet na přepravovaný náklad. Před vjezdem do mycí linky vždy demontujte střešní nosič.