Škoda Rapid 2012: podrobná technická data, nové fotky
Doplněno 28.6.: O trochu později, než jsme očekávali, se nám podařilo získat konečně alespoň celou jednu ze sad oficiálních fotek Rapidu, které Škoda pořídila. Naleznete ji níže a najdete na ni třeba i podobu řešení umístění oné „tovární škrabky na led” a pořádný pohled na zadní sedadla a zavazadlový prostor. Další zajímavé fotky se snažíme zajistit…
Včerejší oficiální tisková zpráva Seatu ke čtvrté generaci modelu Toledo nám neprozradila téměř žádné nové informace. Dozvěděli jsme se cenu, bližší data k motorizacím si však Španělé nechali pro sebe, takže jsme neměli možnost jasně napsat, jakou pohonnou jednotku motorista za těch v přepočtu 360 tisíc korun dostane. Rozlouskla to Škoda, takže nyní víme, že Seat bude tuto částku požadovat za 1,2 HTP s výkonem 75 koní. Domácí značka ovšem zveřejnila k Rapidu i další detailní informace.
Ne příliš slavná tříválcová dvanáctistovka s atmosférickým plněním dosahuje nejvyšší výkon při 5 400 ot./min. a točivý moment 112 newtonmetrů bude mít řidič pod plynem při 3 750 ot./min. Automobilka slibuje ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou nejvyšší rychlost 175 km/h a čas akcelerace na stovku za 13,9 sekundy. Průměrná spotřeba vychází podle Škody na 6,1 l/100 km.
To je přesně o litr více než papírově vykazuje další pohonná jednotka o téměř identickém objemu, ale s jedním válcem a turbodmychadlem navíc. 1,2 TSI ve slabším provedení s 86 koňskými silami při 4 800 ot./min. a 160 newtonmetry od 1 500 do 3 500 ot./min. přitom může jezdit maximálkou 183 km/h a na 100 km/h se rovněž s pětistupňovým manuálem dostane za 11,8 vteřiny.
Poněkud lépe to s nabídkou převodovek vypadá u silnější varianty motoru 1,2 TSI s výkonem 105 koní při 5 000 ot./min. a maximálním točivým momentem 175 newtonmetrů dostupným od 1 550 do 4 100 ot./min. Parametry k příplatkovému sedmistupňovému dvouspojkovému automatu prozatím nejsou k dispozici, ale se šestistupňovou manuální převodovkou ano. Rapid se s ní rozjede na stovku za 10,3 sekundy a s nohou na podlaze na nejvyšší kvalty by se měl podívat až ke 195 km/h.
S nejvýkonnějším motorem 1,4 TSI takovou možnost volby mít nebudete. Škoda bude bez optání automaticky montovat pod přední kapotu sedmistupňové DSG, které 122 koní při 5 000 ot./min. a rovných 200 newtonmetrů od 1 500 do 4 000 ot./min. změní na 206 km/h nebo sprint z místa na 100 km/h za 9,5 s. Průměrná spotřeba by měla přesto být jen 5,8 litru, což je o čtyři deci více, než firma udává pro silnější 1,2 TSI s manuálem.
Dieselové motorizace jsou dvě, ačkoli přísně vzato jen jedna, o objemu 1,6 litru a ve dvou výkonových variantách. Slabší má 90 koní při 4 200 ot./min. a 230 newtonmetrů od 1 500 do 2 500 ot./min. a bude možné vybrat k ní pětistupňový manuál nebo sedmistupňové DSG. Dynamiku Rapidu s tímto motorem Škoda prozatím neuvedla, slibuje ale spotřebu jen 4,2, respektive 4,3 litru na 100 kilometrů.
K silnějšímu dieselu o 105 koňských silách při 4 400 ot./min. a nejvyšším točivém momentu 250 newtonmetrů od 1 500 do 2 500 ot./min. toho mladoboleslavské značka řekla více. Rapid 1,6 TDI pojede 190 km/h, na stovku zrychlí za 10,6 sekundy a tabulkově by měl brát z nádrže jen 4,4 litru.
Předpokládá se, že automobilka časem zveřejní ještě druhou sadu parametrů, které budou patřit modelům vybaveným úsporným paketem Green Tec. Ten bude obsahovat tradiční prvky a ne všemi vítané prvky jako je vypínání motoru stop-start nebo pneumatiky s nízkým valivým odporem.
K dalším důležitým informacím k novému Rapidu patří třeba to, že Škoda bude kromě standardního podvozku nabízet také paket určený pro špatné cesty se zvýšenou světlostí, který celkovou výšku auta přizvedne o 15 mm. Potvrzena byla také jednoduchá zadní náprava s vlečenými rameny spojenými torzně pružnou příčkou využité jednak kvůli ceně, ale také prostorové nenáročnosti vhodné pro konstruktéry hledající především velký zavazadelník. O jistější vedení stopy zádě by se však měl postarat o 37 milimetrů širší rozchod ve srovnání s rozchodem přední nápravy.
Škoda si nenechala ujít příležitost a po deštníku, dvoudílném zadní víku nebo vyklápěcí části předního opěradla spolujezdce představila i zde několik zajímavých řešení. Patří k nim třeba škrabka na led a zamrzlý sníh ukrytá pod víčkem palivové nádrže nebo reflexní vesta ukrytá pod předním sedadlem. To jsou každopádně zajímavé detaily, rádi bychom ale znali také částky, za které chce Škoda jednotlivé modely Rapidu prodávat.
Bohužel, ceníkem se okřídlený šíp zatím nepochlubil a i na fotografie je zatím skoupý. K předchozí dvěma ale přidáváme alespoň pár nových kousků, větší galerii vám nabídneme snad ještě dnes. Jakmile se tak stane, určitě fotky doplníme.
Fota dostupná na Autoforum.cz
Zdroj: Autoforum.cz
Autor: Miro Mihálik