Jak mohu pečovat o lak a účinně opravovat drobné šrámy?

Chcete se za volantem svého vozu cítit bezpečněji, rozumět lépe svému automobilu a skutečně si užít jízdu? Tak právě pro vás připravila firma HAVEX-auto prostřednictvím svého profesionálního týmu praktické odpovědi na otázky, které si řidiči nejčastěji v souvislosti se svým vozidlem pokládají. Několik týdnů měli motoristé možnost vymýšlet témata a hlasovat pro ta nejzajímavější na stránkách www.radyridicum.cz. Jeden z dotazů také zněl: Jak mohu pečovat o lak a účinně opravovat drobné šrámy? Na odpovědi jsme se zeptali Lukáše Pešiny, člena servisního týmu HAVEX-auto.

„Dnešní motoristé jsou zvyklí péči o lak nechávat velmi často na autorizovaných nebo neautorizovaných servisech. Zapomínají na to, jak dříve naši dědové a tátové před domy nebo garážemi myli svoje auta a pečovali o jejich lak. Díky tomu totiž prodlužovali životnost karoserie vozu a uchovávali užitnou a vizuální hodnotu vozu. A to platí i nyní,“ vysvětluje Lukáš Pešina, proč by řidiči neměli péči o lak automobilu zanedbávat.

Jak mohu pečovat o lak
Zdroj: manuál Škoda AUTO

Podle slov Lukáše Pešiny jsou důležité tři faktory – konzervace laku, leštění laku a oprava drobných škrábanců. „Péče o lak může být zcela na motoristech, k dispozici mají totiž velmi podobné prostředky jako v servisech,“ podotýká člen servisního týmu HAVEX-auto.

KONZERVACE LAKU

Při péči o svůj vůz by v první řadě řidiči neměli zapomínat na konzervaci laku. „Při ní se nanese ochranná vrstva, která lak chrání před vnějšími vlivy, například ptačím trusem, zbytky hmyzu, smůlou ze stromů, roztaveným asfaltem z povrchu vozovek, v létě před slunečními paprsky a v zimě před působením posypové soli,“ upozorňuje Lukáš Pešina a pokračuje: „Konzervační vrstva by měla ochránit lak před různými chemickými procesy jeho narušování. Používá se k tomu konzervační vosk, který se nanáší na auto po jeho důkladném omytí a oschnutí.“
K nanesení konzervačního vosku se nejlépe hodí měkký hadřík nebo speciální houba na autolaky. „Pokud řidiči nanášejí vosk ručně, rozhodně by při tom neměli používat houbičku na mytí nádobí. Mohli by tím lak ještě poškrábat,“ varuje člen servisního týmu HAVEX-auto.
Jak upozorňuje, konzervace laku by se měla provádět dvakrát do roka. „A to po zimní sezoně, kdy lak dostává nejvíce zabrat právě působením posypové soli, a zase před zimou,“ podotýká.
V současnosti jsou na trhu k dostání přípravky na mytí – autošampony, které již v sobě konzervační vosk obsahují. „Řidič tak o lak na autě pečuje už v momentě, když s vozem zajíždí do automyčky,“ konstatuje Lukáš Pešina a pokračuje: „Také v HAVEX-auto přidáváme do autošamponů konzervační vosk, který je aplikován strojně. Výhodou je zrychlení procesu mytí a konzervace laku.“

Jak mohu pečovat o lak
Zdroj: manuál Škoda AUTO

LEŠTĚNÍ LAKU

Leštěním laku mohou motoristé zakrýt drobné škrábance, jež vzniknou každodenním ježděním, například od větví stromů a keřů, od nákupních vozíků nebo na parkovištích před obchody. „Leštěním se také oživí barva automobilu a obnoví lesk, který se ztrácí vlivem stárnutí laku anebo působením slunečních paprsků,“ říká člen servisního týmu HAVEX-auto.
K leštění by řidiči měli používat speciální leštěnky na autolak. „Také ty se nanášejí měkkým hadříkem. Leštěnka by se měla nechat po nanesení na lak nějakou dobu působit a poté rozleštit,“ popisuje nejčastější postup Lukáš Pešina. A dodává, že v HAVEX-auto mají k těmto účelům speciální leštičku, která lak rovnoměrně rozleští. „Dokážeme tak lépe zakrýt drobné šrámy v laku,“ vysvětluje.
Konzervace nebo leštění laku by měly provádět v prostředí, kde se nepráší. „A to proto, aby se do vosku nebo leštěnky nedostal prach a ještě více lak nepoškodil. Tyto přípravky také nepatří na skla a na plastové nebo gumové části vozidel, například na těsnění okolo oken, na ochranné lišty dveří nebo na plastové nárazníky. K jejich čištění jsou určené speciální přípravky,“ upozorňuje Lukáš Pešina.

KOREKCE LAKU

Leštěnka ale nedokáže zakrýt všechny rýhy na laku, pouze ty povrchové. Oprava drobných šrámů na laku vozidla se tak řeší klasickým lakem. Například Škoda AUTO nabízí lakové tužky, které obsahují barvu a bezbarvý lak. „Rýha na laku by se měla nejprve důkladně zbavit nečistot, pak přetřít barvou a po jejím důkladném zaschnutí přetřít ještě bezbarvým lakem. Poté, co lak zaschne, je dobré vše ještě rozleštit leštěnkou. Ale opatrně, aby se čerstvě nanesená barva a lak z rýhy opět nestrhly,“ radí člen servisního týmu HAVEX-auto a pokračuje. „Každá barva na automobil má své číselné označení, podle něhož si řidič příslušnou lakovou tužku může objednat. Když motorista nabourá a přiveze svůj vůz na opravu do HAVEX-auto, na přání mu lakovou tužku s barvou a lakem přidáme do výbavy auta. Tak si pak může případné šrámy opravit i vlastními silami.“
Jak Lukáš Pešina podotýká, poškození laku je třeba řešit rychle. „Protože pokud je škrábanec až na karoserii, tedy tak zvaně na plech, vzniká v něm koroze. A v tomto případě se vyplatí na nic nečekat. Když se z povrchové koroze stává hloubková, může se stát, že bude třeba poškozený díl na voze nakonec vyměnit. Pod lakem totiž může zůstat koroze a nová vrstva laku by se časem odlupovala.“

Jak mohu pečovat o lak
Zdroj: Škoda AUTO

POŠKOZENÍ LAKU

Jak mohu pečovat o lak
Zdroj: Škoda AUTO

Datový štítek
– je umístěn na podlaze zavazadlového prostoru a je také nalepen v Servisní knížce.

Štítek obsahuje tyto údaje:
1. Identifikační číslo vozidla (VIN)
2. Typ vozidla
3. Kód převodovky/ lak/ interiér/ výkon motoru/ kód motoru
4. Částečný popis vozidla
5. 7GG, 7MB, 7MG s DPF

Pravidelná odborná péče uchovává užitnou hodnotu a prodlužuje životnost Vašeho vozidla. Kromě toho může být podmínkou záručního plnění při případné korozi a vadách laku karoserie.

Kvalita laku na autě by měla odpovídat stáří vozu a najetým kilometrům. Během let totiž stárne nejen samotný lak, ale ani lesk není stoprocentní. Samozřejmě záleží na tom, zda majitel vůz garážuje a jak o něj pečuje. Pokud chcete například při koupi ojetého vozu zjistit, zda vozidlo nebylo přelakováno, lze to v HAVEX-auto snadno ověřit. Kromě vizuální kontroly zde provádějí také kontrolu pomocí speciálního měřáku na tloušťku laku.

TIP NA ZÁVĚR:

Při mytí vozu nepoužívejte na odstranění nečistot houby na hmyz, kuchyňské houbičky, drátěnky a podobné předměty – hrozí nebezpečí poškození povrchu vozidla. K nanesení konzervačního vosku nebo leštěnky se nejlépe hodí měkký hadřík či speciální houba na autolaky. Konzervace a leštění laku by se měly provádět v prostředí, kde se nepráší. A to proto, aby se do přípravků nedostal prach a ještě více lak na voze nepoškodil.